0

تاثیر استرس بر سفید شدن مو

تاثیر استرس بر سفید شدن مو

تاثیر استرس بر سفید شدن مو

با تاثیر استرس بر سفید شدن مو از بخش زیبایی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

علم تأیید می کند که استرس روند سفید شدن مو را تسریع می کند.

موها نمی توانند بدون ماده سفید کننده، رنگ خود را در یک لحظه از دست بدهند و سفید شوند. دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان داده اند که چگونه استرس با گذشت زمان می تواند روند سفید شدن مو را سرعت ببخشد.

تاثیر استرس بر سفید شدن مو

استرس باعث می شود اعصاب شرکت کننده در هورمونی که سلولهای بنیادی مورد استفاده برای ساخت رنگدانه های مو نیاز است را عصبی کنند.


موارد پیشنهادی

از آنجا که استرس را می توان عامل ایجاد نوعی پیری زودرس در نظر گرفت، با این کشف، امید می رود که درمان سفید شدن مو را قبل از موعد مورد نظر افزایش داد که این کشف می تواند روند سفید شدن مو را کند یا حتی متوقف کند. مهمتر از همه ، این می تواند به چگونگی کاهش سن پیری سلول های بنیادی در بدن منجر شود، و شاید راه را برای درمان های پیری عمومی بدن باز کند.

پروفسور کریستوفر دپمن ، زیست شناس در دانشگاه ویرجینیا که در این کار شرکت نکرد ، گفت: او معتقد است که این پیامدهای عمیقی برای نحوه تفکر دانشمندان در مورد بیولوژی سلول های بنیادی ، زیست شناسی استرس و مخصوصا روند پیری دارد.

تیم هاروارد با انجام یک سری آزمایشات ، تأثیر استرس را بر رنگ موی موش ها کشف کردند. حیوانات در طی چند روز با در نظر گرفتن چهار ساعت در روز ، دوشنبه تا جمعه ، یا از طریق ترکیبی از بستر مرطوب ، تغییرات سریع در روشنایی و کج شدن قفسهایشان ، تحت فشار قرار گرفتند.

در ابتدا ، دانشمندان گمان می کردند كه استرس باعث حمله ایمنی به سلول های رنگدانه ی مو می شود ، اما متوجه شدند موش های بدون سلولهای ایمنی پس از اپیزودهای استرس ، خاکستری می شوند. در مرحله بعد آنها کورتیزول را هورمونی دانستند که در پاسخ به استرس افزایش می یابد. معلوم شد این یک علت دیگر است: موشهایی که هیچ کورتیزولی تا الان وارد بدنشان نشده است هنوز موهای خاکستری ندارند.

پرتره یک زن جوان زیبا که پوست سر و موهای خود را در جلوی آینه ، ریشه های مو ، رنگ ، موهای خاکستری ، ریزش مو یا مشکل پوستی پوست سر بررسی می کند
محققان سرانجام مقصر این امر را در مجموعه ای از اعصاب دانسته اند که سیستم عصبی سمپاتیک را تشکیل می دهند. اعصاب بدن که به عنوان بخشی از پاسخ مبارزه بدن در برابر استرس عمل می کنند را به داخل فولیکول های مو در پوست می رساند و در اینجا است که به فولیکولهای مو آسیب می زنند.

فولیکول های مو حاوی برآمدگی است که در استخر سلول های بنیادی قرار دارد. هنگامی که موی جدیدی ساخته می شود ، برخی از این سلولهای بنیادی به سلولهای سازنده رنگدانه تبدیل می شوند که به آنها ملانوسیت گفته می شود. رنگ مو به ترکیبی از ترکیبات ملانین جذب کننده نور بستگی دارد که ملانوسیت ها آن را از بین می برند.

آزمایشات نشان داد که استرس باعث می شود سیستم عصبی سمپاتیک هورمونی به نام نورآدرنالین یا نوراپی نفرین را به داخل برآمدگی فولیکول مو وارد کند. ورود ناگهانی نورآدرنالین تأثیر فوق العاده ای دارد. این هورمون تعداد زیادی سلولهای بنیادی را به ملانوسیتها تبدیل می کند ، اما زودتر از آنها شروع به دور شدن از فولیکول و تجزیه شدن نمی شوند. دفعه بعد که فولیکول سعی در ایجاد مو دارد ، تعداد کمی سلول بنیادی برای تولید سلولهای تازه تولید رنگدانه باقی مانده است.

استرس ، با فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک ، باعث از بین رفتن این سلولهای بنیادی ملانوسیت ، سلولهای بنیادیی که در بازسازی رنگدانه مو اهمیت دارند می شود و مخزن تخلیه می شود.

یک مکانیسم مشابه مسئول پیری زودرس است. به طور قطع پاسخ های مشترکی بین نحوه پاسخ سلول های بنیادی ملانوسیت به استرس و نحوه واکنش آنها به پیری وجود دارد.شما اساساً مخزن و ذخیره ی سلول های بنیادی را در پیری نیز از دست می دهید.

آنچه جالبتر است این است که این کار راه را برای درک چگونگی از دست رفتن سلولهای بنیادی در بدن ایجاد می کند.

این مطمئناً یك پیامدی است كه من به ویژه از آن هیجان زده ام. قبلاً شواهدی وجود داشته است كه نشان می دهد استرس و مبارزه با آن، سلولهای بنیادی را برای ایمنی بدن مهم می سازد. این ممکن است دلیلی باشد که ما اغلب پس از طولانی شدن استرس بیمار می شویم.

من معتقدم كه ما فقط سطح اینكه چگونه استرس و سازوكارهای مبارزه با آن یا تخریب سلولهای بنیادی را درک کنیم و مورد مطالعه قرار دهیم.

هنوز معلوم نیست که آیا سفید شدن ناشی از استرس با ارائه یک مزیت تکاملی برای انسانهای باستان ، در میان اجداد انسانی ، ایجاد شده است. از آنجا که موهای خاکستری اغلب با سن مرتبط است ، می تواند با تجربه ، رهبری و اعتماد به نفس همراه باشد. شاید یک فرد که استرس زیاد را تحمل کرده و موهای سفیدی دارد ، جایگاه بالاتری نسبت به سن واقعی فرد در اجتماع داشته باشد.


بیشتر بخوانید: کاهش استرس با خودآگاهی و قدرت تمرکز


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =

مشاهده بیشتر