0

اصول مراقبت از پوست در تابستان

اصول مراقبت از پوست‌ در تابستان

اصول مراقبت از پوست در تابستان

با اصول مراقبت از پوست در تابستان از بخش زیبایی مجله اینترنتی جیران همراه باشید.

پوست صورت به دلیل اینکه بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرد آسیب های بیشتری نیز می بیند و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. فصل تابستان به دلیل نزدک تر بودن خورشید به زمین اشعه های مضر آن تأثیر بیشتری بر روی پوست می گذارد.

اصول مراقبت از پوست‌ در تابستان

اصول مراقبت از پوست‌ در تابستان

از کجا متوجه می‌شوید که پوست حساسی دارید؟ در‌واقع می‌توان گفت که هیچ تعریف مشخصی برای این شرایط وجود ندارد که شما بی‌واسطه و بدون مشورت با پزشک بتوانید آن را شناسایی کنید، اما شاید با کمک و بررسی برخی علائم و نشانه‌ها پوست حساس‌تان را شناسایی کنید.

پوست شما از راه سوزن‌‌سوزن شدن، سوزش، خارش، قرمزی یا کهیر به برخی عوامل محرک خاص واکنش نشان می‌دهد. باید سعی کنید مراقب محصولاتی باشید که به‌منظور مرطوب کردن پوست یا شستن از آنها استفاده می‌کنید. به مرور زمان، یاد می‌گیرید که روش‌های زیادی برای تسکین پوست و پیشگیری از التهاب آن وجود دارد.

رژیم پوست بگیرید

سعی کنید رژیم مراقبت پوستی‌تان خیلی ساده باشد. باید هر روز پوست‌تان را تمیز کنید و از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید، اما می‌توانید بعضی کارهای دیگر مانند برنزه کردن، لایه‌برداری یا استفاده از سرم‌های چندکاره را با فواصل زمانی بیشتری انجام دهید. برای رفع مشکلات پوستی‌تان بهتر است تنها به یک یا دو محصول اکتفا کنید. درواقع توصیه می‌شود به‌دنبال محصولاتی باشید که کمتر از ۱۰ترکیب داشته باشند و مواد معطر افزودنی، مواد رنگی و تا حد امکان مواد نگهدارنده ندارند.

به هر محصولی اعتماد نکنید

وقتی محلول‌های پاک‌کننده را انتخاب می‌کنید، سعی کنید از نوع پاک‌ساز ترکیبی آن استفاده کنید، زیرا میزان تحریک‌‌آمیزی آنها برای پوست‌های حساس کمتر از صابون است. در کل از محصولات پاک‌کننده آنتی‌باکتریال یا پاک‌کننده‌های ضدبو و لایه‌بردارهای زمخت استفاده نکنید.-به دنبال آن دسته از مواد آرایشی باشید که آب، ترکیب اصلی تشکیل‌دهنده آنهاست و مواد حساسیت‌زای کمتری داشته باشند. یک کرم پودر معدنی رقیق اغلب گزینه خوبی است.

-برای محصولات خانگی، ترجیحاً از مواد ضدعفونی‌کننده و نرم‌کننده‌های پارچه‌ای استفاده کنید که روی‌شان برچسب «فاقد مواد افزودنی» یا «پاک‌ساز»خورده باشد. برای کار با آنها از دستکش‌های محافظتی استفاده کنید و همیشه بعد از کار با محصولات پاک‌‌کننده، دستان‌تان را بشویید. وقتی از محصولات ضدسالخوردگی یا آکنه استفاده می‌کنید، حواس‌تان باشد. بسیاری از این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است برای پوست خیلی زمخت یا سخت باشند، مانند بنزویل پروکسید، اسید سالیسیلیک و رتینول‌ها یا اسید آلفاهیدروکسی.

قبل از مصرف تست کنید

  • با اینکه موارد مشخصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، شاید همیشه متوجه نشوید که چه چیزی باعث واکنش پوست‌تان خواهد شد. حتی ممکن است سایر افرادی که پوست حساسی دارند، محصول خاصی را به شما پیشنهاد کنند که برای خودشان عالی است اما برای پوست شما جواب نمی‌دهد. وقتی از محصول جدیدی استفاده می‌کنید، سعی کنید برای اولین‌بار مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی بازو یا پشت گوش‌تان بمالید تا ببینید آیا پوست حساس‌تان، تحمل آن را دارد یا نه. به یاد داشته باشید که هرگز بیش از یک محصول را در یک زمان استفاده نکنید.
  • احتمال ابتلا به این بیماری‌های پوستی را بررسی کنید اگر با پوست‌تان مشکل دارید و نمی‌توانید محصول مناسبی برای آن بیابید که باعث تحریک و التهاب آن نشود، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید. با اینکه هیچ تست یا آزمایش خاصی برای شناسایی پوست‌های حساس وجود ندارد، متخصص پوست می‌تواند به شما این اطمینان‌خاطر را بدهد که به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، اگزما یا انواع آلرژی مبتلا نیستید.
  • از طرفی او به شما کمک می‌کند تا بتوانید حساسیت پوستی خود را کنترل کنید. متخصص پوست می‌تواند به شما یاد دهد که به‌منظور پیشگیری از عوامل محرک، برچسب روی محصولات را بخوانید و آنهایی را انتخاب کنید که متناسب با پوست‌تان هستند و اگر از علائمی رنج می‌برید که به‌خاطر حساسیت پوستی رخ داده است، این استراتژی‌ها باعث تسکین سوزن‌سوزن شدن پوست، خارش، سوزش و قرمزی آن خواهد شد.

 

بد نیست بدانید چگونه از پوست در برابر آفتاب محافظت کنیم؟

۱. هر روز کرم ضدآفتاب بزنید، حتی اگر هوا ابری بود.

۲. حداقل ۲۵ گرم کرم را به‌مدت حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون‌رفتن به پوست‌تان بزنید. همچنین از مرطوب‌کننده یا رژ لب‌های حاوی ضدآفتاب، که عامل حفاظت از نور خورشیدشان (SPF) حداقل ۳۰ باشد، استفاده کنید.

۳. از کرم‌های ضدآفتابی استفاده کنید که در برابر طیف وسیع‌تری از اشعه‌های خورشید حفاظت کنند. این نوع کرم‌ها هم می‌توانند اشعه‌های فرابنفش نوع A را دفع کنند و هم اشعه‌های فرابنفش نوع B را. مطمئن شوید کرمی که می‌خرید ضدآب است و عامل حفاظت از نور خورشیدی برابر با ۳۰ یا بیشتر دارد. ضدآفتاب‌های دیگر شاید جلوی آفتاب‌سوختگی پوست را بگیرند، ولی از سرطان پوست جلوگیری نمی‌کنند.

۴. هر دو ساعت یک‌بار کرم را تجدید کنید. اگر شنا می‌کنید یا عرق می‌ریزید، هر یک ساعت یک‌بار کرم را تجدید کنید.

۵. کنار آب و شن بیشتر مراقب باشید. سطح آب و دانه‌های شن اشعه‌های آسیب‌زای خورشید را بازتاب می‌دهند، در نتیجه، احتمال آفتاب‌سوختگی شما افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: پوست پوست شدن دست و صورت


محافظت از پوست در برابر آفتاب

۶. بدن نوزادان کمتر از ۶ ماه را کاملاً با کرم بپوشانید و آن‌ها را در سایه بگذارید.

۷. بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید. در این محدوده، نور آفتاب شدیدتر از بقیه‌ی اوقات است. از قاعده‌ی سایه پیروی کنید: اگر طول سایه از قدتان کوتاه‌تر است، یعنی اشعه‌های خورشید در قوی‌ترین حالت خود قرار دارند و شما باید به‌دنبال سرپناهی بگردید.

۸. اگر امکانش بود، پیراهن آستین‌بلند و شلوار بلند بپوشید. لباس‌های تیره و دارای بافت متراکم بیش از لباس‌های سفید و کمتر متراکم جلوی نور خورشید را می‌گیرند. برای حفاظت بیشتر، لباس‌هایی بخرید که از مواد مخصوص محافظ در برابر آفتاب تهیه شده‌اند.

۹. خودتان را مجهز به کلاهی کنید که بر صورت، گردن، و گوش‌ها سایه بیندازد و همچنین عینک آفتابی بزنید. عینک‌های آفتابی‌ای که ۹۹ درصد تا ۱۰۰درصد اشعه‌ی ماوراءبنفش را جذب می‌کنند بهتر از همه از چشم‌ها و پوست دور چشم حفاظت می‌کنند.

۱۰. اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که احتمالاً شما را به آفتاب حساس‌تر می‌کند، بیشتر مراقب خودتان باشید. از جمله داروهایی که ممکن است شما را حساس‌تر کنند می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها، داروهای ضدقارچ، داروهای فشار خون، و داروهای شیمی‌درمانی اشاره کرد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

مشاهده بیشتر